Prognoze: 2010. gadā pasaules reklāmas tirgus stabilizēsies
Autors: Solvita Barkāne, 11/12/2009 10:47
Spēcīgāko reklāmas investīciju apjomu kritumu pasaules reklāmas tirgus piedzīvo tieši 2009. gadā, kad reklāmas investīciju apjomi samazinājušies par 10,2%. Taču ir atsākusies pasaules reklāmas tirgus stabilizācija, kas turpināsies 2010. gadā, veidojot pat tirgus pieaugumu par 0,9% salīdzinājumā ar 2009. gadu, prognozē mediju aģentūra „ZenithOptimedia”.
Pakāpeniska pasaules reklāmas tirgus atgūšanās prognozējama nākamo 3 gadu laikā. Atgūšanās vienmērīgi pastiprināsies, turpinot pieaugt uzņēmumu un patērētāju pārliecībai, ar 3,9% pieaugumu 2011. gadā un 4,8% pieaugumu 2012. gadā.
Dažos pasaules tirgos jaunie noteikumi palielina kritumu vai traucē tirgus atjaunošanos. Piemēram, Francijā valsts televīzijas kanāli, kuri piesaista vairāk nekā trešdaļu no visiem skatītājiem, 2009. gada sākumā sāka atbrīvoties no reklāmas, un līdz 2011. gadam tajos vairs nebūs reklāmas. Spānijā valdība plāno izņemt visu reklāmu no sabiedriskajiem kanāliem, kuri piesaista vairāk nekā piekto daļu skatītāju, 2010. gada sākumā, bet Ķīnā valdība samazinās reklāmas apjomu, kādu visi kanāli drīkstēs pārraidīt, sākot ar 2010. gada sākumu. Prognozējams, ka televīzijas reklāmas piedāvājuma samazināšana pacels cenu atlikušajam reklāmas laikam, bet tomēr ne pietiekoši daudz, lai kompensētu apjoma samazināšanos.
Reklāmas investīciju lejupslīdes radīto zaudējumu sadalījums visā pasaulē ir ļoti nevienmērīgs. Visi attīstītie tirgi (Ziemeļamerikā, Rietumeiropā un Japānā) ir cietuši ievērojamus zaudējumus un „ZenithOptimedia” prognozē, ka 2010. gadā šajos tirgos lejupslīde turpināsies, jo ekonomiskais pieaugums joprojām ir lēns un neskaidrs. Prognozējams, ka reklāmas investīciju apjomi 2010. gadā Ziemeļamerikā samazināsies par 2,4%, Rietumeiropā – par 0,5% un Japānā par 3,2%. Stabilizācija un mērens pieaugums šajos tirgos paredzams no 2011. gada. Savukārt, daudzi tirgi attīstības valstīs – it īpaši Āzijas Klusā Okeāna piekrastē un Latīņamerikā – šogad ir turpinājuši pieaugt un jau sāk uzņemt ātrumu pēc palēnināšanās 2009. gada pirmajā pusē.
Daudzi attīstības tirgi Centrāleiropā un Austrumeiropā, kā arī pārējās pasaulē daļās, ir cietuši no lieliem triecieniem to ekonomikai un reklāmas tirgum. „ZenithOptimedia” uzskata, ka šie triecieni ir unikālas korekcijas, nevis iesakņojušās problēmas, un arī tur nākošgad sagaidāma stabilizēšanās un neliels pieaugums. Kopumā Centrāleiropā un Austrumeiropā reklāmas investīciju apjomi 2010. gadā pieaugs par 2,3%.
Internets ir vienīgais medijs, kura reklāmas investīciju apjomi šogad ir pieauguši. Kopējā reklāmas tirgus lejupslīde ir paātrinājusi budžetu strukturālo pāreju no tradicionālajiem medijiem uz internetu. Laikā, kad mārketinga nodaļām ir jāattaisno katrs eiro, ko tās investē, straujais un skaidrais apgrozījums, ko piedāvā reklāma internetā, šķiet pievilcīgāks nekā ilgtermiņa zīmola atpazīstamības priekšrocības, ko piedāvā citi mediji. „ZenithOptimedia” aprēķini liecina, ka reklāmas apjomi internetā pasaulē pieaug par 9,5%, kam sekos 12 - 13% pieaugums gadā turpmākos trīs gadus. Sagaidāms, ka 2012. gadā internets būs piesaistījis 16,2% no visa reklāmas investīciju apjoma pasaulē. „ZenithOptimedia” prognozē: internets apsteigs laikrakstus, nākošās desmitgades vidū kļūstot par otro lielāko reklāmas mediju pasaulē.
Neskaitot internetu, televīzija reklāmas tirgus lejupslīdes apstākļos ir cietusi mazāk nekā citi mediji, jo televīzijas skatīšanās ekonomikas lejupslīdes laikā pieaug, jo TV ir lētāks izklaides veids, un televīzijas iespēja veidot zīmola atpazīstamību lieliski papildina interneta spēju nodrošināt patērētāju reakciju un apgrozījumu. No lejupslīdes visvairāk ir cietuši laikraksti un žurnāli, jo ir saasinājušās to strukturālās problēmas, ko izraisa krītošā patērētāju interese un aizvietošana ar jaunu mediju.
|
|