7. februārī LTV raidījumā 1:1 Saeimas priekšsēdētaja Ināra Mūrniece paziņoja: «Satversmes aizsardzības biroja direktors, tā ir ļoti nopietna amatpersona. Viņa rokās ir ļoti daudz kas… slepena informācija. Tas daudz ko izšķirs. Arī par to, kāda būs Latvijas tālākā virzība. Satversmes aizsardzības birojs ir tas, kas politiķiem dod vai nedod pielaides. Kas izšķir un pasaka jā vai nē, ļoti nopietni izvērtējot kandidātus, izvērtējot pretendentus konkrētiem amatiem. Vai Satversmes aizsardzības birojs raugās pievērtām acīm, vai Satversmes aizsardzības biroja direktors pasaka: «Jā, bet šie ir zināmi riski, un, atvainojiet – nē.»»
Kā vērtēt šo paziņojumu?
Saeimas priekšsēdētāja nav ierindas deputāte. Atbilstoši Latvijas Satversmes 52. pantam: «Ja Valsts prezidents atsakās no amata, nomirst vai tiek atsaukts, pirms viņa amata laiks izbeidzies, Valsts prezidenta vietu izpilda Saeimas priekšsēdētājs, kamēr Saeima izvēl jaunu Valsts prezidentu. Tāpat izpilda Valsts prezidenta vietu, ja pēdējais atrodas ārpus valsts robežas vai citādi aizkavēts izpildīt savu amatu.» Līdz ar to var secināt, ka Saeimas priekšsēdētājam Satversme piešķir viceprezidenta funkcijas. Noteiktos brīžos Saeimas priekšsēdētājam ir pienākums kļūt par valsts bruņoto spēku augstāko vadoni utt. Tāpēc Saeimas priekšsēdētājs ir starp tiem amatiem, kurā ievēlot deputāts automātiski kļūst par Nacionālās drošības padomes locekli. Nacionālās drošības padomes locekļi ir personas, kurām ir visaugstākā pielaide valsts noslēpumiem. Pat vairāk! Vissīkākā viedokļu apmaiņa Nacionālās drošības padomes sēžu laikā par jebkuru jautājumu, kaut vai par vēdera izeju pēcpusdienā, atbilstoši likumam automātiski tiek klasificēta kā visslepenākais valsts noslēpums.
Turklāt Nacionālās drošības padomei ir uzdevums iesniegt priekšlikumus Saeimai par Satversmes aizsardzības biroja direktora iecelšanu amatā un atbrīvošanu no amata.
Tātad Latvijas varas hierarhijas otrā persona nepārprotami apliecina, ka Latvijas valsts nākotni un valsts virzību izšķirs nevis pajoliņi, kurus ievēlēs Saeimas vēlēšanās šoruden, bet gan tas, kurš tiks ievēlēts par Satversmes aizsardzības biroja direktoru. Pat to, kādus amatus un kurš no deputātiem ieņems, izlems Satversmes aizsardzības birojs.
Vai mēs varam ticēt Inārai Mūrniecei? Protams, Saeimas priekšsēdētajai ir savi uzskati un izpratne par to, kādai vajadzētu būt Latvijas virzībai nākotnē. Ināras Mūrnieces uzskati, īpaši par valsts attīstības prioritātēm, starpetnisko attiecību harmonijas veidošanu un vairāku vēstures notikumu interpretāciju, nepatīk ļoti daudziem, tostarp daudziem viņas pārstāvētā politiskā virziena ierindas biedriem.
Kritizējot Ināras Mūrnieces uzskatus, viņas politiskie pretinieki bija pat pārkāpuši visas iespējamās ētikas un pieklājības robežas, veltot viņai nepieņemamus zooloģiskus apzīmējumus. Tomēr, ja vēlamies būt godīgi, Ināra Mūrniece vienmēr cenšas izprast lietu būtību un ir principiāli godīga pret tiem, ar ko sadarbojas. Līdz ar to man nav nekādu vērā ņemamu argumentu, lai neticētu Ināras Mūrnieces veiktajam kopsavilkumam par to, kā darbojas Latvijas «demokrātija». Saeimas ievēlētie deputāti patiesībā ir nulles. Valsts virzību nosaka Satversmes aizsardzības biroja direktors, un tieši viņš izlemj, kuru iecelt amatos vai kuru nogremdēt. Saeimas deputāti ir lieki statisti, kuri, iespējams, pat traucē darbā principiālajam Satversmes aizsardzības biroja direktoram.
Līdzīgus secinājumus par specdienestu ietekmi uz Latvijas politiku jau ir izteikuši daudzi, bet šis ir pirmais gadījums, kad tik atklāti to pasaka valsts otrā politiskā amatpersona, kura ir ar vislielāko pielaidi slepenākajiem Latvijas noslēpumiem.
Tātad, ja Mūrniecei ir taisnība, bet mums nav nekāda pamata viņai neticēt, tad Latvijas Saeimai ir ar vislielāko steigu jāsāk Satversmes reforma. Daudzie Saeimas deputāti, kas neko nelemj, kas nenosaka valsts virzību, ir pilnīgi lieki. Ir bezjēdzīgi tērēt valsts resursus, nodokļu maksātāju naudu tik liela un nevajadzīga liekēžu pulka uzturēšanai.
Ja valsts virzību nosaka Satversmes aizsardzības biroja direktors, tad ir jāgroza Satversme un turpmāk vispārīgās, vienlīdzīgās, tiešās, aizklātās un proporcionālās - demokrātiskās velēšanās ir jāievēl tikai un vienīgi Satversmes aizsardzības biroja direktors.
Pietiek uzturēt šo Saeimas marionešu teātri! Dzīvojam bez meliem un izveidojam jauna tipa demokrātiju.