Vai e-sports pievienosies olimpiskajām spēlēm?
Daži uzskata, ka olimpiskajās spēlēs būtu jāuzņem tikai “īstie” sporta veidi, piemēram, kā basketbols un futbols, uz kuriem jau vairāku gadu garumā ir iespējams, piemēram, izdarīt likmes online kazino kā Klondaika, un tas rada jautājumu, vai e-sports vispār ietilpst šajā kategorijā. V Ja tāds sporta veids kā skvošs simtiem gadu pēc tā izgudrošanas joprojām nav olimpiskais sporta veids, tad šķiet negodīgi iekļaut e-sportu olimpiskajās spēlēs. Protams, par to, kas patiesībā ir sports, ir gandrīz tikpat liela filozofiska diskusija kā praktiskā, tāpēc diez vai kādreiz tiks panākta vienprātība visā pasaulē par tādiem sporta veidiem kā e-sports. Kas ir e-sports? Saīsinājums no “elektroniskie sporta veidi” nozīmē, ka e-sports faktiski ir video spēles. Bieži vien tās ir vairāku spēlētāju spēles starp profesionālām komandām, kas ir kļuvušas ļoti populāras, jo ir izplatījušās tiešsaistē un to dalībniekiem ir iespēja pārraidīt savas aktivitātes online. Tādējādi šādas spēles ieguva pavisam jaunu auditoriju. E-sporta pasaule ir patiesi uzplaukusi kopš 2010. gada, kas bija desmitgade, kurā spēļu izstrādātāji sāka veidot turnīrus un nodrošināt finansējumu, lai tie varētu notikt. Spēles, kas visbiežāk tiek spēlētas e-sporta turnīros, nav sporta spēles, bet gan vairāku spēlētāju tiešsaistes kaujas zonas, šaušanas vai stratēģijas spēles. Tāpēc tādas populāras eSporta spēles kā “League of Legends”, “Counter Strike”, “StarCraft” un “Street Fighter” ir populāras eSporta spēles. 2021. gada februārī Starptautiskā Olimpiskā komiteja (SOK) publicēja organizācijas nākotnes “ceļa karti”, ko tā nosauca par “Olimpisko programmu 2020 + 5”. Tajā bija ietverti 15 ieteikumi, tostarp ideja, ka olimpiskajām spēlēm ir jāiesaista pēc iespējas plašāka auditorija. Ņemot vērā, ka 2021. gadā e-sporta entuziastu skaits tiek lēsts uz 197 miljoniem, tā ir diezgan liela auditorija, ko SOK varētu iesaistīt. Ceļvedī norādīts, ka ir gan fiziskie, gan nefiziskie virtuālie sporta veidi, kā arī gan konkurētspējīgas spēles, gan gadījuma spēles. Lai e-sportu iekļautu olimpiskajās spēlēs, visticamāk, tam būs jāpierāda, ka tas ir fizisks un konkurētspējīgs sporta veids, nevis tikai kaut kas tāds, ko var uzskatīt tikai par ikdienišķu nodarbi. Protams, tieši pret to e-sporta entuziasti ir cīnījušies jau kopš brīža, kad šis “sporta veids” ienāca plašākā sabiedrībā, tāpēc tas nav nekas jauns. Olimpiskā e-sporta nedēļa Olimpiskā e-sporta nedēļa vairāk liecina par to, ka SOK nopietni domā par jauniešu auditorijas iesaistīšanu. 2023. gada jūnijā, četru dienu garumā Singapūrā norisināsies Olimpiskās e-sporta nedēļas klātienes finālsacensības. Tās notiek sadarbībā ar Kultūras kopienu un jaunatnes ministriju, Singapūras Nacionālo olimpisko komiteju un Singapūras Sporta komiteju. Lai gan SOK vēl nav publiski paziņojis par plāniem iekļaut e-sportu oficiālajā olimpisko spēļu sarakstā, nav šaubu, ka dažiem cilvēkiem ir vēlme nodrošināt, lai olimpiskās spēles nepaliktu novārtā, kamēr pārējā pasaule virzās uz modernizāciju. Piemēram, 2022. gada Sadraudzības spēles piedāvāja izmēģinājuma sacensības e-sportā, savukārt Āzijas olimpiskajās spēlēs e-sportistiem jau iepriekš tika pasniegtas medaļas. Pirmā Olimpiskā e-sporta nedēļa iezīmē nozīmīgu pavērsienu centienos atbalstīt virtuālo sporta veidu izaugsmi olimpiskajā kustībā. SOK ir atzinīgi novērtējis citus sporta veidus Starptautiskā Olimpiskā komiteja jau sen ir pierādījusi spēju iet līdzi laikam. Dažas aprindas pauda satraukumu, kad Parīzes 2024. gada olimpisko spēļu provizoriskajā sporta veidu sarakstā, ir iekļautas arī breika dejas, sērfošana un skeitbords. Tomēr bijušais olimpisko spēļu medaļnieks Tonijs Estanguē (Tony Estanguet) sacīja: “Tas papildinās olimpisko programmu ar jauniem sporta veidiem, lai sasniegtu jaunu auditoriju, īpaši jauniešus.” Gadu gaitā beisbols un softbols daudzkārt ir tikuši iekļauti un izslēgti no saraksta, savukārt 2016. gadā Brazīlijā notikušajās spēlēs tika iekļauts golfs un regbijs. No tā varētu būt atkarīga olimpisko spēļu nākotne Tas ir nedaudz skumji, bet olimpiskās spēles kā sporta pasākums ir tāds pats kā jebkurš cits. Tas nozīmē, ka spēļu pastāvēšana ir atkarīga no tā, cik daudz cilvēku to vēlas skatīties, un tas ir iemesls, kāpēc iesaistās sponsori un televīzijas kompānijas vēlas pārraidīt notikumus. Ja cilvēki zaudēs interesi, tad arī cilvēki, kas atbild par tādu pasākumu kā olimpiskās spēles finansēšanu, zaudēs interesi. Lai gan vecāka gadagājuma cilvēki to varētu nesaprast, e-sports ir neticami populārs jauniešu vidū. Realitāte ir tāda, ka e-sporta popularizēšana ir viens no labākajiem veidiem, kā Olimpiskajām spēlēm nodrošināt savu pastāvēšanu nākotnē, nemaz nerunājot par panākumiem. |