Vai Menas salas TT ir bīstamākās autosporta sacensības?
Pati autosporta būtība ir tāda, ka tas ir bīstams. Neatkarīgi no tā, vai tās ir Grand Prix sacīkstēs vai jebkuras citas, transportlīdzekļi ārkārtīgi lielā ātrumā, brauc pa trasi, kas ir apzināti izveidota tā, lai būtu saspringta un grūti izbraucama. Lielākā daļa autovadītāju zina, ka brīdī, kad viņi iekāpj transportlīdzeklī, viņi paļaujas tikai uz sevi. Tāpat tas notiek, piemēram, piereģistrējoties Laimz kazino, katrs atbild par savām darbībām un pieņemtajiem lēmumiem. Šo risku viņi ir gatavi uzņemties, bet vai dažas sacīkstes ir riskantākas par citām? No visām sacīkstēm, kurās cilvēki var piedalīties, tikai dažas ir tik bīstamas kā Menas salas TT. 2022. gadā šo sacensību laikā gāja bojā pieci cilvēki, bet vēl divi pēc negadījumiem bija smagā stāvoklī. Kas ir Menas salas TT? Menas salas TT nozīmē “Tourist Trophy” (Tūrisma trofeja). Sacensības uz salas notiek katru gadu kopš to atklāšanas 1907. gadā, solot nedēļu ilgu treniņbraucienu posmu pirms nedēļu ilgām sacīkstēm. Sacensības notiek uz Menas salas valsts ceļiem, kas sacensību laikā ir slēgti sabiedrībai, pateicoties Tynwald likumam. Kad sacensības notika pirmo reizi, tās bija pazīstamas kā International Auto-Cycle Tourist Trophy. Sacensības tiek rīkotas kā brauciens uz laiku, un tajās ir spēkā šādas klasifikācijas: • Senioru TT; • Vieglie TT; • Junioru TT; • Superbike TT; • Superstock TT; • Sidecar TT. Protams, katrai klasifikācijai ir savas prasības, un ātrākais attiecīgajā kategorijā tiek kronēts par tās čempionu. Sacensības galvenokārt notiek Menas salas TT Snaefell kalnu trasē, kas pirmo reizi tika izmantota 1911. gadā. Viena no tradīcijām, kas saglabājusies kopš 20. gadsimta 20. gadiem, ir skatītāju vizināšanās ar motocikliem pa Snaefell kalnu trasi “Trakās svētdienas” laikā, kas ir neoficiāls pasākums, kurš notiek starp treniņu nedēļas beigām un sacensību nedēļas sākumu. Sporta bīstamākais notikums Menas salas TT sacensību raksturs ir tāds, ka daudzi tās uzskata par visbīstamākajām sacensībām sportā. Cilvēki uzskata, ka tas ir notikums, kas laupa dzīvības, tāpēc salu sacīkšu laikā bieži dēvē par “Slepkavību salu”. Ņemot vērā, ka apļa rekords pieder Pīteram Hikmanam (Peter Hickman), kurš 16 minūtes un 42,778 sekundes brauca ar vidējo ātrumu 135,452 jūdžu stundā, nav grūti saprast, kas tieši trasē ir tik bīstams un kāpēc notiek tik daudz avāriju. Katru gadu maijā un jūnijā pasaules labākie motociklu braucēji pulcējas, lai dotos 37,73 km garajā trasē. Tajā ir aptuveni 400 līkumu un pagriezienu. Vai viņiem trase jāapbrauc trīs, četras vai sešas reizes, ir atkarīgs no tā, kurā kategorijā viņi startē. Vai ir vēl kādas citas sacensības, kas ir tuvu Menas salas TT? Dažkārt sacīkstes tiek uzskatītas par bīstamām atsevišķu incidentu dēļ, bet citkārt par bīstamām tiek uzskatītas vairākas lietas. Daudzos gadījumos trases, kurās tika piedzīvotas bīstamas situācijas, vairs netiek izmantotas. 1. Circuit des 24 Heures du Mans Circuit des 24 Heures du Mans, saukta arī par Circuit de la Sarthe, ir autosporta sacīkšu trase. Tā kā 85 % brauciena laika autovadītāji sasniedz ātrumu, kas pārsniedz 200 jūdžu stundā, iespējams, nav nekāds pārsteigums, ka gadu gaitā šajā trasē ir notikuši vairāki negadījumi. Laika gaitā trases forma ir vairākkārt mainīta, tostarp pēc 1955. gadā notikušās avārijas, kas tiek uzskatīta par smagāko avāriju autosacīkšu vēsturē. Starp britu Jaguar un vācu Mercedes-Benz valdīja sāncensība, jo Otrā pasaules kara notikumi daudziem vēl bija svaigā atmiņā. Jaguar apsteidza Austin Healey, bet bez iemesla ieslēdza bremzes, kā rezultātā arī Healey salūza, un Mercedes ietriecās tā aizmugurē, pacēlās gaisā un ietriecās tribīnēs. Avārijas rezultātā gāja bojā vairāk nekā 80 cilvēku, kā arī autovadītājs. Lai gan Mercedes ieņēma pirmo un otro pozīciju, Mercedes lūdza Jaguar izstāties no sacīkstēm. Hvorns atteicās, turpinot braukt pēc tam, kad bija izraisījis auto sporta vēstures nāvējošāko avāriju. 2. Monza Formula 1 faniem Monzas vārds izraisa sajūsmu. Iespējams, tas ir tāpēc, ka lielākā daļa cilvēku nezina par šīs trases vēsturi, kas gadu gaitā laupījusi dzīvību daudziem braucējiem un pat dažiem skatītājiem. Piemēram, 1955. gadā šeit avārijā gāja bojā divkārtējais pasaules čempions Alberto Ascari. Sešus gadus vēlāk arī Volfgangs fon Tripss. Ronijs Petersons mira slimnīcā neilgi pēc avārijas trasē. Šobrīd šajā trasē ir gājuši bojā 52 braucēji un 35 skatītāji. |